Poznávací znamení BUNDA M-65 | Best of Schimanski No. 3

Napsal


Columbo má svůj baloňák a užmoulaný doutník, Hercule Poirot lakýrky a hůlku, Maigret dýmku a Horst Schimanski vojenskou bundu Parker zelené či pískové barvy.


Co by to bylo za slavnou filmovou postavu, kdyby neměla určité poznávací znamení. Něco, co si s ní vždy spojíme a bez něhož si ji už ani nedovedeme představit. U Schimiho jsou to hlavně tři věci – jeho pověstný knír, jeho přibližovadlo Citroën CX 25 a jeho vždy rozepnutá bunda.

Vojenská bunda M-65 výrobce Alpha Industries se objevila v amerických ozbrojených silách v roce 1965. Götz George na ni narazil o 15 let později v jednom duisburgském Army Shopu, když bloudil ulicemi a přemýšlel nad charakterem postavy kriminálního komisaře. Po více jak 30 letech je její vojenský původ téměř zapomenut: generace vyrůstající na Místě činu jí neřeknou jinak než bunda Schimanski neboli v originálním znění Die Schimanski Jacke.

Bunda komisaře Horsta Schimanského

Bunda jako znak a re-prezentace osobnosti

Scénáristům i Georgovi se podařilo vytvořit fenomén věci-znaku. Bunda se stala jakýmsi médiem a kvintesencí Schimanského osobnosti a manifestací jeho názorů o světě i o člověku samotném. Parker provází Schimiho věrně celou původní sérií Místo činu i novějšími díly. Není epizoda, v níž by si bunda nezahrála.

Spjatost tohoto oděvu s Horstovou osobností, ba existencí jde dokonce tak daleko, že její přítomnost či nepřítomnost na komisařově těle nese význam. Je-li Horst v bundě oblečen, je zpravidla ve službě, řeší případ, ať už jako aktivní policista, nebo později jako „důchodce z Duisburgu“. Pokud se bundy nějakým způsobem záměrně vzdává, svléká ji, často ztrácí svou osobní sílu a často tím vyjadřuje určitý osobní postoj – většinou protest proti byrokratizaci lidských vztahů – anebo manifestuje svůj (zaplať pámbu) dočasný odchod z aktivní služby.

Scén, kdy si Schimi okázale sundává bundu, najdeme v celé sérii hned několik. Nejslavnější je ta z epizody Případ Schimanski / Der Fall Schimanski (1991), v níž se Horst vrhá na rogalu z výškové budovy. Ještě před tím ale odhazuje svou bundu do volného prostoru a ta příznačně dopadá na auto, kde sedí jeho policejní kolegové Thanner a Hänschen.
Mezara

Mezara
Neméně příznačná je ale také scéna z dílu Dobročinná sbírka / Der Pott (1989). Zde protestní charakter tohoto gesta zvýrazňuje i snaha podroušeného Horsta odtrhnout si z řetízku u kalhot policejní známku.

Mezara

Vícero je i scén opačného gardu, které naopak souvisejí se znovu-objevováním bundy. Bunda je téměř jako relikvie vytažena ze skříně na denní světlo a s ní je tu opět Schimanski v akci se všemi svými charakteristikami. Tak je tomu v prvním dílu volné série Schimanski nazvaném Eskadra / Die Schwadron (1997), v níž se komisař vrátil po šestileté natáčecí pauze na filmové plátno.
Mezara

A stejný motiv najdeme také v posledním Schimanském, v epizodě Loverboy (2013). Je symbolické, že i v závěrečné scéně tohoto rozlučkového dílu bunda nechybí. Kamera střídá záběry na sedícího Horsta (v bundě, jak jinak) a na Marie-Claire. Dvě postavy, roztříštěné šampaňské, střepy od skleniček na podlaze a nápis na nové sedací soupravě „Ich liebe dich“. Ten tu patří nejen Marii-Claire, ale ve druhé úrovni i postavě Schimiho, s níž Götz George strávil celých 33 let.
Mezara


Praktický edit pro fanoušky

Je moc pohodlná :-).

2 Komentáře

    • Parker je parker. Nicméně Shimiho bunda se za pár let objeví někde na nějaké aukci…

      Odpovědět na komentář

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>